Situatie de criza. Sau nu?

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Preambul:

1. Oamenii fac greseli. Cu totii facem. Important e sa invatam din ele, nu sa ne fie teama sa mai actionam pentru a nu gresi din nou.

In plus, stiti sistemul nostru de invatamant? Da, dragul de el, el e printre putinele, ca sa nu-l insingurez total, care merge pe ideea pedepsei. Ai gresit, treci la colt 15′ in genunchi pe coji de nuca. Ba daca ma gandesc bine, si dupa ale 15 minute o sa-ti mai port pica si o sa-ti tot aduc aminte greseala. Nu conteaza daca te cunosc sau nu prea bine, care era impresia mea despre tine pana acum, important e ca ai gresit si eu nu vreau sa inveti din asta, ci vreau sa te doara ca ai gresit. Nu te iau de mana si iti explic, nici macar nu te las sa te gandesti, sa asimilezi si sa-ti tragi singur concluziile, ci sar pe tine cu picioarele si-ti mai dau si un pumn. Sa te inveti minte.

2. Stiti de ce se plang oamenii din domeniile creative cel mai des in ultimul timp? De lipsa de creativitate. Stiti ce-o omoara cel mai si cel mai aprig? Frica. Decat sa gresesti si sa primesti tot ce vine in urma greselii, mai bine stai in banca ta, in patratica ta, asa mediocra cum o fi ea, dar macar e a ta  si n-o sa iesi in evidenta in mod negativ. Treci invizibil pe langa ceilalti, dar macar nu esti aratat cu degetul, nu?

3. Desi nu credem ca fazele alea din comedii tampitele, in care el ii pregateste o seara romantica, dar pana sa ajunga ea, vine fosta extrem de hotarata si pusa pe treaba, iar cand apare ea vede exact contrariul vointei lui, sunt intrigi doar in comedii si nu exista in viata noastra cotidiana. Dar chiar nu vi s-a intamplat niciodata sa porniti cu intentii bune si sa nu fiti atenti la unele detalii, iar fix cand doreati sa faceti un gest frumos ati fost loviti cu barda in fluierul piciorului? Eu zic ca fiecare dintre noi a patit-o. Sau poate exista oameni perfecti, dar nu-i cunosc eu.

4. Desi mi s-a mai spus ca am tendinta de a fi mama tuturor ranitilor, acum nu e cazul. Pentru ca nu vorbim de raniti. Si pentru ca vom vorbi despre o situatie intamplata, cu bune si cu rele, cu ce am aflat eu si voi si cu propriile concluzii. N-am pretentia ca detin adevarul absolut, de el s-au ocupat oameni mai intelepti ca mine si tot n-au ajuns la o concluzie unitara. Mi-ar placea sa vedeti articolul ca pe o invitatie la dialog si la gasirea de solutii. Degetul orientat catre problema fara creierul care sa gaseasca rezolvarea ei nu foloseste prea mult.

f64Situatia in cauza:

F64 a anuntat intr-un comunicat trimis vineri preluare firmei de catre un investitor strain. Luni au anuntat intr-o conferinta de presa ca magazinul va fi preluat de…Mos Craciun.

Situatia-post eveniment:

O multime de oameni prin presa scrisa si online au raspuns negativ incercarii companiei de a avea o campanie mai altfel. Am citit ieri toata ziua pareri. Jumatea de blogger din mine a vrut sa reactioneze, jumatatea de PR din mine a domolit-o si sfatuit-o sa fie diplomata. Dar a aparut si un element de care nu eram prea constienta, cel de mic jurnalist, care a mai luat niste cursuri si care a invatat pe la stiinte politice despre libertatea de exprimare si de opinie. Asa ca astazi am dat un mail aproape in eter, catre presa@f64 incercand sa gasesc un om din companie dispus sa vorbeasca cu mine. Marturisesc ca eram aproape convinsa ca n-am sa primesc vreun raspuns. In mai putin de o ora mi-a raspuns specialistul lor de marketing, invitandu-ma la o  discutie si multumindu-mi pentru deschidere.

Boon, 1-0 pentru companie, au actionat ca la carte. Desi, am fost suprinsa de faptul ca nu exista un PR intern. Da, au agentie specializata, dar asta nu te scuteste de un om care sa-ti cunoasca brandul mai bine decat oricine si sa stie cum sa reactioneze in situatii de criza, care a mai auzit de comunicarea in aceste ipostaze.

Revenind. Am fost si am discutat cu specialistul de marketing si head of creative -ul F64. Situatia din punctul lor de vedere e asa: tot timpul si-au dorit sa se pozitioneze ca o companie care face lucrurile out of the box, care ofera o experienta altfel, care e indrazneata si creativa. Pentru asta au amintit campania de Black Friday cu Hitler si cea de Valentine’s Day cand au avut site-ul roz si au oferit si mesaje-pretexte pentru iubitii care cumparau aparatura foto pentru ei, in loc sa se gandeasca la inimioare pentru alesele lor.

Apoi, mi-au explicat ca nu regreta ideea campaniei si faptul ca anul acesta au dorit sa creeze un concept umanitar unitar, desi actiunile lor sociale dateaza de multa vreme. Bineinteles ca acum au invatat cat si cum sa se intinda vis-a-vis de lungimea plapumii. Ar face lucrurile diferit, in sensul ca ar fi atenti la anumite detalii si ar prezenta situatia cu mai multa grija.

Aici am intervenit spunandu-le ca din punctul meu de vedere, comunicatul a fost cel care le-a adus turnura asta de situatie si ca aici ar fi punctul nevralgic.

Am aflat ca nu si-au dorit niciodata sa minta, sa induca in eroare sau sa isi bata joc de presa. Ceea ce si-au dorit a fost sa atraga atentia asupra unei campanii care sa aduca zambete, asa cum o face si Mosul. Acum ca exista situatia de fata pot vedea mult mai bine ce si cum trebuie facut, pot analiza ce n-a mers bine, insa inainte nu au preconizat deloc acest scenariu.

Dupa o discutie destul de lunga si deschisa, am mai aflat cel putin 2 lucruri interesante: clientii au primit foarte bine campania (dovezi pe pagina de Facebook, raspunsurile la newsletter) – iar ca sa fim realisti, cine conteaza mai mult intr-un business daca nu clientul si faptul ca, in ciuda intregului scandal, Urgent Curier a decis sa suporte toate cheltuielile de transport in campania de donatii de la clientii F64 la companie.

Ah, si inca un detaliu. Nimeni nu i-a cautat sa vorbeasca, sa-i intrebe ce, de ce, cum. Doar cateva telefoane cu intrebari inchise si putine.

Si mai pe scurt, am simtit ca prezentarea situatiei cu bune si cu rele, cu parerile mele, cu ce am inteles eu, e necesara. Da, au facut niste greseli de comunicare. Da, se poate mai bine. Dar sa nu uitam reactia noastra (bloggeri, jurnalisti, specialisti comunicare) deloc ortodoxa. Dar sa nu uitam ca n-au macelarit comunicarea, ci au testat o varianta pe care cu siguranta n-o vor mai folosi multa vreme de acum inainte. Sa aratam celui care greseste ce si de ce a facut-o intr-o varianta mai putin agresiva, ce ziceti?

Si, sa nu uitam ca mintile deschise sunt mai valoroase decat gurile deschise.

 

 

 

About Andreea

Om de comunicare, trecuta prin agentii, mi-am revendicat felia de tort ce-mi place cel mai mult: crearea de continut. Mai multe informaţii aici.

12 comments

  1. Andreea, in relatia presa/companie increderea e ingredientul principal. Si e la fel cu bloggerii din domeniu. Dupa parerea mea, nu doar ca au pierdut increderea noastra, dar nici macar nu pot crede ca fac campania de CSR. Mi se pare ca e o inventie identica, de imagine.

  2. Unii bloggeri spun ca toti au inghit galuesc celor de f64 despre vinderea firmei, insa in acelasi timp eu pot spune ca asta nu e o idee ,metoda romaneasca e importata, insa atata timp cat si-au atins scopul degeaba canta unii daca pe ei prea putin ii afecteaza…

  3. andreea, facem un silogism de buzunar?
    pentru f64 contează clientul.
    ei fac piar pentru că vor ca lumea să afle de ei și de produsele lor.
    deci presa și bloggerii le aduc clienți.
    bătându-și joc de cei care le aduc clienți, surpriză, își bat joc și de clienți.

    e ușor să fii zen la două zile după. e mai greu când ești o agenție de piar care trebuie să adune oameni la evenimente și, de foarte multe ori, ajung să se plângă că oamenii nu prea vin la evenimente, că sunt puse aiurea, că nu sunt produse interesante, că bla bla.

    ca să închei. când ne vedem, îți voi lipi o palmă pe fund. unul dintre noi se va simți bine și va considera că este o glumă bună, iar celălalt va ține minte gluma în context mai puțin nefericit. dar o va ține minte. sper să devii clienta mea după gluma asta. pup.

    ps: excelentă noua temă a blogului.

  4. Buna, imi place cum ai scris si te felicit ca ai gandit inainte sa vorbesti … nu ca altii 🙂 Eu sunt client de 7 ani la ei dupa ce cheltuisem vreo 200 mil la concurenta am inceput sa cumpar de la ei doar pentru micile atentii (bomboane, reviste, cupoane cadou) si din cauza angajatilor care m-au invatat o gramada de trucuri.
    Fara sa imi dau seama deja mai cheltuisem o gramada de bani pe maruntisuri.

    F64 a facut treaba intodeauna altfel, iar ce s-a intamplat acum este doar o gluma bine primita de clienti. Noroc cu aceasta promovare “negativa” care a tinut media in tensiune, ca asa am aflat si eu de campania umanitara de care nu stiam, desi sunt informat cu tot ce fac ei.

    Personal cred ca “bloggarimea” nu le va aduce mai mult de 5-10 % din clienti si asta nu ca scriu ei despre produsele f64 (oricum nu au cum sa cunoasca mai multe decat fotografii, ca sa poata sa imi spuna ceva util) ci doar pentru ca au bannerele puse pe site si cititorul nu stie ca daca da click pe el ramane prin coockie conectat o luna si daca cumpara bloggerul se lauda ca i-a facut vanzare.

    Ce-ar fi sa isi scoata bannerele de pe site-uri si sa incerce sa ne vanda produsele F64 doar din posturi si atunci vedem cati clienti are f64 din bloggerime. Daca din intamplare fotografi sunt cititori ai bloggului lor felicitari ca au un public intelectual.

  5. Vali, nu pot sa ma abtin sa nu te felicit pentru comentariu. M-am amuzat copios si ai perfecta dreptate ! F64 pe mine m-a pierdut de mult ca client, si sincer, cel mai mult la acest articol, ma bucura faptul ca de celelalte doua campanii mentionate, nici nu auzisem !! :))

    Si guvernul face reclama proasta tarii, sa-l iertam si pe ala?
    Prea multa prostie si nesimtire e permisa in tara asta…

    O zi faina !

  6. Este cea mai buna actiune de MKT-ing care are in final o cauza buna – ce nu o exclude pe cea comerciala. F64 este o nisa si se adreseaza unei nise, foloseste campanii si adresari ALTfel decat sunt toti obisnuiti. Poate chiar este una de “Guerrilla marketing” fiind criza nu mai sunt bani pentru metode traditionale 🙂
    Audienta pentru o cauza buna – cauza care nu ar fi bagata in seama prin metodele traditionale de comunicat piarist.
    Cati stiu de suportul dat de F64 pentru Alex Gavan, Alexandru Tomescu, Festivalului George Enescu etc. Intereseaza lucrurile bune pe cineva? Clar nu! Dar acesta este brandul F64 = asociezi pentru ca ai valori comune = un mix de atribute tangibile si intangibile, creeaza si influenteaza valoarea unei afaceri. Mos Craciun, daruri – sunt valori intr-o lume frumoasa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *