Situatie de criza – studiu de caz

23 Flares Filament.io 23 Flares ×

Situatie: un brand mare, international decide sa intre in online si sa fie parte dintr-o serie de proiecte.

Unul dintre acestea implica un studio foto cu 2 fotografi ce au organizat de-a lungul vremii tot felul de proiecte si evenimente la care au participat mai toti din blogosfera, twittosfera si alte parti ale online-ului romanesc.

Fericire, bucurie, rasete si voie buna la editia de Craciun. Aparent, ganduri bune si veselie si la editia dedicata femeilor.

La finalul proiectului numit “Portret de femeie” apare o replica numita “Portret de barbat”. Fotografii frumoase, ipostaze simpatice si amuzante, un set completat de imaginile a 4 femei frumoase.

Moment declansator: Totul bine si frumos pana cand, in locul destinat logoului sponsorului, pe portretele barbatilor a aparut sintagma “noi bem apa chioara”.

De aici pana la prima reactie nu a durat mult si astfel s-a iscat un scandal in tot online-ul acesta mic al nostru: de ce asa, de ce invers, cine are dreptate si cine nu.

Pentru ca am vrut sa inteleg fenomenul, sa inteleg de ce si cum s-a produs toata situatia cu pricina, am pus mana pe telefon si degetele pe tastatura si am incercat sa aflu niste raspunsuri. (cate unul, doua din partea fiecarei parti implicate astfel incat sa redau obiectiv intregul background al problemei)

Pentru ca Razvan, unul dintre cei doi initiatori ai proiectului Portret de barbat si-a expus deschis opinia pe blogul sau, am ales sa discut cu Alex, co-fondatorul campaniei “parodie”, cum o numeste Razvan.

Iata ce raspuns am primit:

“Treaba e asa. Ideea ne-a venit simultan mie si lui Razvan. Chiar cand eu ii cautam nr de telefon in agenda, am primit mail de la el sa-mi propuna ghidusia.
De ce am facut portret de barbat. Ca sa parodiem niste fotografii plictisitoare. Nu am facut toata joaca asta ca sa dam in Sutu, Radu Badoiu sau FotoUnion. Cel putin nu sa dam cu rautate. E doar un misto simpatic si creativ, zic eu. Mie pozele facute de FotoUnion in campania Portret de femeie numai portrete nu mi s-au parut ci doar o gramada de fete pozate pe banda in fata unui bookend gri, cu o iluminare simetrica, stergatoare de trasaturi si expresii. Un portret ar trebui sa spuna o poveste despre cel din imagine, ar trebui sa ma intrige intr-un fel, sa ma faca sa ma intreb ce se va intampla dupa momentul fotografierii sau ce s-a intamplat inainte. Asta e valabil cam pentru orice fotografie, dar la portret e parca si mai important.
Campania Portret de femeie, in sine, e o idee super misto. Executia, in schimb, e destul de slaba.
N-am vrut sa ne asociem cu nici un brand, desi ni s-a propus. Pentru ca atunci chiar nu mai era fair povestea si parea un fel de razboi de marketing. Am preferat sa facem totul singuri, doar ca sa ne distram.
Mie imi pare rau ca Sutu &co n-au stiut sa rada si sa ia joaca noastra fix asa cum a fost. Eu n-am nimic cu ei; sa-si continue treaba FotoUnionistica cu spor. Nu ma incurca pe mine cu nimic.

Apa chioara a fost o pura ghidusie gasita de noi pentru a simula aspectul general al fotografiilor din portret de femeie. Nu avem nimic cu Pepsi. Eu nu pricep cum se poate intelege asta. Eu, desi ar trebui sa nu mai beau chiar asa mult, beau Pepsi aproape zilnic. E un brand care chiar imi place. Treaba cu apa chioara a fost pusa doar pentru a intari faptul ca nu ne-a platit nimeni sa facem pozele alea. Au fost brand-uri care au vrut sa se asocieze cu povestea, dar n-am vrut tocmai fiindca nu ni s-a parut etic.”

Unul dintre barbatii ce s-au lasat fotografiati, Alex Tunaru, imi spune la randul sau:

În online trebuie să ai umor şi capacitatea de autoironie.

Iar Portret de bărbat, din punctul meu de vedere, e o parodie a unei campanii mai cunoscute: Portret de femeie. Asta nu schimbă cu nimic reuşita iniţiativei lui Şuţu. Ba, din contră, e o dovadă că proiectul a prins atât de bine încât a născut replici (eu numesc asta “teoria cutremurului”: numai alea serioase au replici de luat în seamă :D). Însă, mă repet, replica a fost una prietenească, amuzantă şi relaxată.

Cât despre “noi bem apă chioară”, menţiunea din dreapta jos a fotografiilor, nu cred că a avut în mintea cuiva intenţia de a ataca brandul Pepsi, sponsor al proiectului “Portret de femeie”. Eu văd treaba asta ca pe o autoironie la adresa noastră, amărâţilor de bărbaţi care trebuie să se mulţumească cu apă de la robinet. Atât şi nimic mai mult. 🙂

Cristi Sutu:

“Campania “Noi bem apa chioara” are un titlu minunat si asa as vrea sa-i ramana numele. As vrea sa-i felicit pe toti pentru efortul lor. Cred ca si-au atins toate scopurile. In rest, vorba lui Manafu, n-avem decat o blogosfera, s-o luam asa cum e.”

Opinie personala:

Eu tin sa precizez ca in momentul initial, cand am vazut fotografiile fetelor, m-am amuzat teribil si nu mi-a fugit gandul nicidecum la vreun atac asupra sponsorului, asociind “noi bem apa chioara” cu “grupul fetelor care beau apa plata cu lamaie”, celebra replica ramasa in limbajul umoristic uzual.

Abia dupa ce am vazut articolul lui Cristi (o reactie impulsiva, reanalizata apoi) si mai apoi pe al lui Razvan, am simtit atat asemanarea cat si motivul deranjului general.

Situatia o puteti judeca fiecare dintre voi si o puteti filtra dupa propriile etaloane, insa eu am 2 intrebari ca om de PR:

1. Voi cum v-ati simti daca ati fi fost sponsorul proiectului, cum ati fi reactionat? Cand brandul isi asuma riscul de a intra pe online. Se implica in tot felul de proiecte frumoase, deschise atat publicului larg cat si exclusiv oamenilor din social media. Este printre putinii  “mamuti” cum ii numesc oamenii de comunicare ce are curajul, indrazneala, initiativa de a se prezenta pe un mediu instabil, inca in formare, unde reactiile sunt mai imprevizile ca in orice alta zona de comunicare, iar reactia este una care il afecteaza, indiferent de intentiile initiale ale “glumei”.

2. Cum sa investeasca brandurile in blogosfera si social media daca noi le primim cu astfel de reactii? Cum sa explice PR-ul omului de marketing si CEO-ului cat de eficient este sa investesti in online cand reactiile primite sunt agresiv exprimate?

Aud de 2 ani la fiecare conferinta dedicata online-ului romanesc despre reticenta companiilor de a accesa mediul online. Aud plangeri din partea bloggerilor, din partea Pr-ilor, din partea specialistilor. Buun… si ce facem? Cand intra intr-un final unul, ii aratam cat de ostili suntem si ii aruncam cu rosii in cap fara sa fi gresit?

Si nu in ultimul rand, de ce ataca oamenii lucruri pe care ei insisi le-au declarat ca fiind bune?

 

About Andreea

Om de comunicare, trecuta prin agentii, mi-am revendicat felia de tort ce-mi place cel mai mult: crearea de continut. Mai multe informaţii aici.

17 comments

  1. N-am facut parte din nicio campanie, dar le-am urmarit pe amandoua. Eu vad lucrurile cam asa:

    1. Da, Alex si Razvan au dreptate cumva in legatura cu pozele de la Union. Pe de alta parte, eu am vazut 400+ poze pe fb in albumul campaniei; sunt convins ca au fost mii de cadre. Nu prea ai timp sa faci o pveste pentru fiecare.
    2. Cand am vazut sloganul cu apa chioara nu m-am gandit nicio clipa la vreo rautate impotriva celor de la Pepsi, ci o delimitare de orice brand (asa cum au explicat si initiatorii).

    Ce e nasol e ca nimeni n-a avut intentii rele (cred eu), insa lucrurile au fost interpretate gresit. E mult de zis, as scrie un articol dar nu e domeniul meu asa ca evit sa-mi dau cu parerea 🙂

  2. Eu sunt curios care este parerea celor de la Pepsi legat de asta.

    In rest, nu cred ca s-au suparat, nu a fost nimic care sa parodieze pepsi, ci portret de femeie.

    Nu a zis nimeni de rau de Pepsi.

    Asa ca nu cred ca e vorba de o criza de PR aici.

  3. corect, e un inceput de studiu de caz, am prezentat situatia de la care pornim si am ridicat intrebarile. Intentionez sa construiesc intregul studiu de caz daca se dovedeste a fi fost intr-adevar o situatie de criza. 🙂

  4. Momentul declansator nu a fost neaparat denumirea “portret de barbat”, cat modul in care a ales Cristian Sutu sa reactioneze. Ala ar fi un studiu de caz bun 😉

  5. eu am zis doar de sintagma “noi bem apa chioara”, nu de denumirea proiectului. si intr-adevar, am zis si de reactia agresiva a lui Cristi.

  6. Cred ca totusi “situatie de criza” e cam mul spus. 🙂

    Pepsi nu sufera de o criza de imagine si nu s-a intamplat nimic rau in final. 🙂

    De cand s-a retras zoso din blogosfera, viata este destul liniara in online. Nu cred ca ne dorim asta. 🙂

  7. da, cumva trebuia sa pun un semn de intrebare in titlu, caci inca nu sunt dumirita daca se poate numi criza.

    :))

  8. “Si nu in ultimul rand, de ce ataca oamenii lucruri pe care ei insisi le-au declarat ca fiind bune?” 🙂 Aici daca te referi ca Alex si Razvan au atacat proiectul Pepsi… Mai, mie nu mi se pare. Nimeni n-a aruncat cu rosii in capul Pepsi, care de altfel observi cat e de discutat acum? Toata controversa asta le-a dat mai multa vizibilitate decat ar fi avut proiectul de capul lui.

  9. Parerea mea e ca prea ii considerati pe Pepsi niste sensibili. Vai doamne, au indraznit sa intre in online, si bloggerii cei fiorosi i-au speriat si intimidat, si acum ei stau pe sub birou si plang in pumni. Come on, guys, sunt Pepsi, cand au inceput ei sa isi faca reclama nici nu exista internetul.
    Sunt sigur ca stiu sa gestioneze o criza, in cazul in care se poate numi asa BUZZ-ul asta creat in jurul campaniei lor. Si ca se supraestimeaza treaba cu lovitura de imagine. Ne-ar placea noua sa stim ca putem sa lovim atat de puternic intr-un brand gigant cum e Pepsi…

  10. Marea diferenta e ca “Portret de Femeie” a incercat sa faca cinci sute de femei fericite, iar “Noi bem apa chioara” a stirnit zimbetele a circa 10 bloggeri creativi.
    O campanie buna, Alex, Razvan si Korina, se masoara in offline.

  11. Criza? De unde pana unde? Daca asta e criza de PR, eu de maine ma angajez in PR.
    Vad ca lumea tot incerca sa dea valente inexistente jocului nostru. Nici macar nu e o campanie. E doar o joaca creativa, oameni buni. Nu masuram nimic la final. Daca am masura, sigur ar iesi mai mult de 10 zambete, asa cum, malitios, ne masoara din afara domnul Sutu.
    Veselie sa fie!

  12. Imi asum lipsa semnului de intrebare din titlu. Eu am inceorcat sa aflu de unde a inceput “scandalul blogosferic” si cumva am inteles ca de la aceasta sintagma “noi bem apa chioara”, fara de care n-ar fi exista nici o problema, ba chiar ar fi ras si s-ar fi bucurat toata lumea.
    Eu am vazut doar partea asta, unde brandul s-ar putea simti atacat si am incercat sa aflu daca e asa sau nu.In rest, fotografiile sunt frumoase si amuzante.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *