Interviu Ideo Ideis

61 Flares Filament.io 61 Flares ×

Pentru ca un proiect este cel mai bine expus de cel ce i-a fost alaturi multa vreme, ce l-a vazut crescand si l-a udat la radacini, am decis sa o las pe Nicoleta sa va povesteasca si sa va imbie cu detalii legate de Ideo Ideis.

1.Buna Nico. Pentru inceput am sa te rog sa descrii festivalul Ideo Ideis prin 3 caracteristici pe care tu le consideri esentiale. Oamenii pot citi descrierea evenimentului de pe site, insa o prezentare atat de persoanala cu siguranta va fi mult mai apreciata.

  • Educatie alternativa. La scoala inveti matematica, fizica, gramatica, biologie s.a.m.d., iar la Ideo Ideis inveti cum sa tii un discurs in fata catorva sute de oameni fara sa-ti tremure vocea, mainile sau picioarele, cum sa ai o pozitie corecta in timpul discursului, cum sa transmiti acelasi mesaj atat la nivel verbal cat si non-verbal, cum sa fii un bun jucator in echipa (ti-aduci aminte jocul acela cu “masina de scris”, in care fiecarui copil i se atribuia o litera sau un semn de punctuatie si, impreuna, ar fi trebuit sa “redacteze” corect un text, fara sa rupa ritmul sau sa intre peste o alta litera) etc. Ideo Ideis nu e o scoala in care ne propunem sa-i pregatim pe viitorii studenti ai UNATC (din cate am observat pana acum, un procent foarte mic din participanti se indreapta catre aceasta facultate), ci una pentru dezvoltare personala.
  • Oameni extraordinari. Gasca de baieti si fete care organizeaza festivalul, trainerii, juriul (oameni importanti din peisajul cultural romanesc care vin la Alexandria, respecta cu sfintentie, dupa cum scria si Oltea pe blogul ei, programul competitiei), participantii, doamnele de la Conciato (n.a. terasa in care avem noi sediul central in perioada festivalului), invitatii speciali (a se vedea “Magicianul”- Marian Ralea si “Arlechino”- Mihai Gruia Sandu, embleme ale copilariei multora dintre noi) etc.
  • Catharsis. Si asta poate sa confirme orice om care a ajuns cel putin o data la Festival si-a avut timp sa simta spiritual Ideo Ideis. Inclusiv tu, sper din tot sufletul.

2.Ne poti povesti putin despre competitia din cadrul festivalului? Care e mecanismul de selectie, cine participa, cum alegeti juriul, care sunt criteriile de alegere a castigatorilor?

Competita este una dintre cele mai importante parti ale Festivalului pentru ca le da copiilor posibilitatea de a juca atat in fata unui juriu format din actori si personalitati importante ale spatiului cultural romanesc, cat si in fata unui public numeros, care vine la Casa de Cultura din Alexandria special pentru ei. Ca sa ajunga insa pe scena, ei trebuie sa treaca de perioada de selectie pe care o lansam in luna aprilie. Trupele de tineri liceeni care vor sa participe la Festival si au pregatit un spectacol in acest sens ne trimit o scurta inregistrare video din spectacol plus cateva detalii tehnice despre acesta. Comitetul Director al Ideo Ideis alege cele mai bune 9 spectacole, iar trupele finaliste incep sa se pregateasca abitir pentru intalnirea cu juriul. Intalnirea are loc invariabil in luna august, in Alexandria, la Casa de Cultura (care va redeveni in curand, gratie autoritatilor locale, spatiu cultural. Pentru cei care nu stiu mentionez faptul ca, pana anul acesta, Casa de Cultura fusese amenajata si folosita pe post de discoteca. Daca va uitati in fotografiile de la spectacole veti observa ca, pe langa panourile negre pe care le-am folosit noi ca sa transformam ringul de dans in scena de teatru, exista si cadelabre a la Bamboo si tapet cu sclipici. De anul acesta, din fericire, tot kitch-ul acela o sa dispara.) Revenind insa la competitie, pentru ca despre ea vorbeam J, in august, juratii vin la Ideo Ideis, vad piesele, stau de vorba cu trupele dupa fiecare spectacol (ca sa analizeze ce-a mers bine si ce n-a mers tocmai bine in timpul reprezentatiei) si apoi acorda premiile standard pentru o astfel de competitiei (cea mai buna regie, cel mai bun spectacol, cel mai bun actor in rol principal, cea mai buna actrita in rol secundar etc.). Anul acesta au mai aparut cateva premii speciale: Premiul Gogot  si Premiul Festivalului International de Teatru Sibiu, care, pentru cele doua trupe care le-au primit, inseamna invitatia de a juca spectacolul pe care l-au prezentat in cadrul competitiei pe scena teatrului Godot, respectiv la FITS.

Cat despre intrebarea “cum alegeti juriul?”, cred ca, de fapt, ne-am cam ales unii pe altii. Tocmai din acest motiv, componenta juriului s-a schimbat foarte putin de-a lungul celor 6 editii. Noi le suntem extrem de recunoscatori pentru ca se implica foarte mult in dezvoltarea (si la propriu si a figurat) a acestui festival si pentru ca an de an aleg sa-si petreaca o saptamana din vara impreuna cu toti copiii veniti din intreaga tara.

3.  Am auzit imnul vostru, al tuturor celor care intrati sub umbrela Ideo Ideis. Cine a venit cu ideea unui imn si cum a fost el ales?

Prietenul Petrix de la Shtanga Boyz a gasit-o, ceilalti membrii au ascultat-o, au simtit-o si-au zis “Asta e!”. De atunci, toti participantii si trainerii au inceput s-o cante an de an. (FYI, fix Suede- “Beautiful Ones” ascult si eu acum, in timp ce scriu aceste raspunsuri).

4.O intrebare ce am auzit-o pe buzele multora: de ce tocmai Alexandria? Ce v-a determinat sa alegeti ca punct de intalnire si etalare culturala acest oras?

Andreea Bortun, Oana Nedelea si Alexandru Ion,  cei trei initiatori ai proiectului, sunt din Alexandria, asa ca decizia de a organiza Festivalul in orasul lor natal a venit cat se poate de natural. Contextul in care au luat aceasta  decizie e urmatorul: ei trei faceau parte dintr-o trupa de teatru din Alexandria si participau la diverse festivaluri adresate liceenilor. Problema era ca la toate aceste festivaluri erau obligati sa joace in limba engleza. La un moment dat, au stat ei, s-au gandit, si-au dat seama ca e stupid sa joace intr-o alta limba decat limba lor, asa ca au facut un festival de teatru adresat liceenilor, in care toate dialogurile (atat cele de pe scena cat si celelalte) erau purtate in limba romana. In acel moment, Andreea avea 16 ani, Oana 17, iar Alex 19. (Nu stiu despre voi, dar prima data cand am auzit asta m-am intrebat instantaneu: “Eu ce faceam la 16/ 17/ 19 ani?”)

5.Ce ne poti spune despre copii ce vin la festival? Au fost cativa indrazneti si perseverenti care sa vina la toate cele 6 editii sau fiecare noua etapa aduce alti cutezatori?

Eu insami am recunoscut in destul de multi copii care au venit initial ca actori, apoi ca simpli participanti (trainingurile sunt deschise atat finalistilor, cat si altor tineri care nu sunt in competitie, dar vor sa participe la ele), coordonatori ai trupelor din care au facut parte sau membrii Shtanga Boyz. J Cat despre trupe, daca te uiti in arhiva de pe www.ideoideis.ro, vei observa ca avem cateva trupe care au deja o traditie destul de mare la Ideo Ideis (Hooleelogans din Timisoara, Atelierul de Teatru din Botosani, Brainstorming din Bucuresti s.a.), dar ca la fiecare editie apar si trupe noi (care tot revin si asa intra in categoria “cu traditie”).

6.Nico, esti sustinatoarea si promotoarea acestui festival de 3 ani. Ce te determina sa revii in fiecare an cu acelasi entuziasm?

Oamenii din echipa de organizare, clar. Au magneti in ei, parol. Si suflete foarte mari.

7.Ne poti oferi macar un hint legat de surprizele pe care le pregatiti pentru anul viitor?

Singurul lucru pe care il stiu sigur in acest moment este acela ca vom continua sa facem ceea ce stim si ne si place: educatie alternativa prin teatru. Dupa ce stabilim exact cum si cu cine, pregatesc un comunicat de presa si, bineinteles, invitatia la Ideo Ideis VII, unde te astept cu mare drag.

About Andreea

Om de comunicare, trecuta prin agentii, mi-am revendicat felia de tort ce-mi place cel mai mult: crearea de continut. Mai multe informaţii aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *